GRIAL / GRIAL 241(X.F.M.2024) LUISA VILLALTA A POETA DA CIDADE ALTA

GRIAL 241(X.F.M.2024) LUISA VILLALTA A POETA DA CIDADE ALTA

GRIAL 241(X.F.M.2024) LUISA VILLALTA A POETA DA CIDADE ALTA

VARIOS

13,50 €
IVE incluído
Dispoñible
Editorial:
EDITORIAL GALAXIA S.A.
Ano de edición:
2025
Materia
GRIAL
Páxinas:
166
Encadernación:
Tapa blanda
Colección:
GRIAL
13,50 €
IVE incluído
Dispoñible
Engadir a favoritos

OS OLLOS LIMPOS DA SIBILA
Luísa Villalta Gómez (A Coruña, 1957-2004), a quen a Real Academia Galega lle dedica neste 2024 o Día das Letras Galegas —co que se une á curta nómina de mulleres que foron homenaxeadas: Rosalía de Castro (1963), Francisca Herrera Garrido (1987), María Mariño (2007), María Victoria Moreno (2018) e Xela Arias (2021)—, foi unha intelectual completa e multixenérica nos variados campos que tocou: poeta, narradora, ensaísta, autora dramática, tradutora, música e xornalista de opinión, que estivo atenta aos debates e causas do seu tempo, comprometida e crítica, tanto na literatura como na súa actividade pública, onde a lóxica e a razón foron os seus trazos máis significativos.
Neste número de GRIAL, que abre o ano, preténdese achegar a figura desta polifacética, singular e moderna coruñesa que asentou a súa obra desde unha perspectiva social, e que a converten nun dos máis resaltables nomes das nosas letras, “unha ponte grande e invisíbel baixo os pés”, como referente intelectual nos nosos días. Así, ábrese o monográfico —cun título que quere reflectir a importancia que para Luísa tiña a súa cidade, protagonista máis que escenario poético: “O meu nome é o da Cidade Alta / nacido onde a luz e o mar se están orixinando / mutuamente / nacín enfrente de min mesma”— cun amplo e minucioso traballo de Armando Requeixo, “Rota ao interior de Luísa Villalta”, que, como ben intitula o editor da obra poética da escritora (Pensar é escuro. Poesía reunida (1991-2004), Galaxia, 2023), fai un completo achegamento á súa biografía, aspecto esencial e necesario para dar luz e espello á súa variada obra. Requeixo ofrécenos unha radiografía literaria e vital artellada ao redor das artes e das letras, da música, da poesía e do teatro, en contacto continuo cos intelectuais e tendencias máis importantes do seu tempo, militante incardinada nas reclamacións sociais nunha Galicia de cambio e avance cara á modernidade, que se revela nunha escritura densa, conceptual e expresionista.
O artigo de Tamara Andrés, “Un percorrido cíclico pola poesía vital de Luísa Villalta (1985-2004)”, mergúllanos na súa poética, caracterizada por unha autoconciencia extrema na procura do “sentido da escrita, o papel da literatura e a natureza da palabra”, onde a articulista transita polos seus poemarios nun “percorrido poético vizoso e ondulante” inzado de “xogos, allegros, aliteracións e interrogantes”.
Mais non só Luísa é poesía. Inma Otero Varela (“Luísa Villalta, tamén narradora”) reivindica as múltiples facetas artísticas da autora de Siléncio, ensaiamos, Teoría de xogos e As chaves do tempo, as tres obras que viron luz neste xénero, campo fundamental para “coñecer o seu pensamento e personalidade”, onde se nos amosan os seus principais trazos narrativos enmarcados no seu tempo
“O teatro de Luísa Villalta: unha paixón desvelada”, de Alexandrina Fernández Otero, ábrenos a porta do quinteiro dramático, faceta menos coñecida e divulgada e á que se lle prestou pouca atención, que foi unha das súas grandes paixóns, tanto a través de estudos teatrais como de obras de autoría (Concerto para un home só, O representante, O paseo das esfinxes, As certezas de Ofelia e Os doces anos da guerra).
Manuel Naveira Fuentes —que como Tamara Andrés formou parte do proxecto Legados Literarios do Centro Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades, entre eles o de Luísa— reflexiona sobre a tríade ensaística de Villalta no artigo “O canto das mus(ic)as”, en “saberes estrados, artellados e sementados” nas obras O don Hamlet de Cunqueiro: unha ecuación teatral, O outro lado da música, a poesía e O libro das colunas, que se conectan con toda a súa produción e pensamento, xénero onde “a poeta da concreción” deixou moitos máis traballos en múltiples publicacións (lembremos as variadas colaboracións en A Nosa Terra, A Trabe de Ouro, A Festa da Palabra Silenciada, Página Abierta, Mondo Lusofono e Tempos Novos, entre outras, ademais de GRIAL), congresos e palestras, aínda pendentes de recoller por xunto.
O filólogo e cantautor, César Morán, pecha o monográfico con “Do pensamento musical e poético em Luísa Villalta”, traballo que analiza a forte presenza desta arte en toda a súa obra en que “a autora está em constante busca, e entende a vida e a criação artística como um caminho ou processo”, onde “no inicio existia a palavra, e antes dela o som”, aspecto sobre o que Luísa teorizou nos seus ensaios (O outro lado da música…) e na súa poética (Ruído, Música reservada…).
Nas nosas seccións habituais traemos algúns artigos de moita actualidade, como en “Temas do noso tempo”, onde Manuel Anxo Fortes postula que “Israel non é unha democracia”, tanto no seu modo de actuar como na súa lexislación, o que se reflicte de xeito notorio no tratamento a que somete á poboación gazatí, fortemente castigada na desapiadada guerra nos territorios ocupados.
Sen deixar a actualidade, Senén Barro e Alberto Bugarín Diz, do CiTIUS-Centro Singular de Tecnoloxías Intelixentes da Universidade de Santiago, proporciónannos unha clara, concisa, desmitificadora e mesmo tranquilizante visión sobre a intelixencia artificial (IA), tan latente nos medios de comunicación nos últimos meses, escorrentando (desde o punto de vista dos expertos) medos e descoñecemento e analizando o fenómeno desde un punto de vista racional cara ao seu uso e control futuros.
O artigo de Xabier Brisset (“Historia e memoria”) xira ao redor de “Regoela das xentes libres. Intrahistoria dunha das fregesías dos fuxidos”, ao que lle segue, na sección de “Documentos”, o traballo de Henrique Monteagudo, cunha interesante achega sobre o filólogo portugués Manuel Rodrigues Lapa a partir dun seu discurso, inédito, no acto de inauguración da Bibliotca Penzol en 1963.
A “Creación” deste inicio de ano ábrese cunha escena de Ubasute, peza teatral de Paula Carballeira, recentemente galardoada co Premio Nacional de Literatura Dramática 2023 por As alumnas, e unhas estrofas de Dakota, poemario Premio Victoriano Taibo 2023, de Masha Álvarez.
O “Espello das letras”, xunto coa nómina de recensións de publicacións de actualidade, acompáñase dos artigos de Xurxo Martínez González, “Un ano despois do centenario da morte de Murguía”, e de Xosé María Rei Lema, sobre uns aspectos pouco coñecidos da poesía de Enrique Labarta Pose: “Feminismo e animalismo en Enrique Labarta Pose”; e péchase a sección cunha valoración de Xosé Manuel Dasilva sobre a tradución portuguesa de A esmorga (A borga).
A “Crónica” chega desde a outra beira do mundo da pluma de Xesús Abalo, cunha ollada desde O Xapón; e, en “Feminismos”, Andreia Lívia de Jesus Leão infórmanos sobre a violencia contra as mulleres afrobrasileiras, nun traballo froito da súa tese de doutoramento.
Manuel Barreiro (“Debates”) valora o funcionamento da TVG, modelo “tautolevisivo […] como órgano de propaganda e ferramenta política”, e péchase o número da man de Fernando Fdez. Rego, con “Muller e tradición. De Leilía a Tanxugueiras”, na sección de “Música”.

Artículos relacionados

  • GRIAL 245 (X.F.M.2025) CULTURA, ARTES E IDENTIDADES. I FORO GRIAL
    VARIOS
    I Foro Grial. Cultura, artes e identidadesMaría López Sández // Agar LedoHai 75 anos, en 1950, botaba a andar Editorial Galaxia, acendendo unha luz na noite do franquismo para manter acesa a cultura en tempos hostís de persecución e sometemento. Transcorreron desde entón 75 anos onde Galaxia asistiu á fin da ditadura, ao comezo da democracia, á transición política e á aprobació...
    Dispoñible

    15,00 €

  • GRIAL 244 (O.N.D. 2024) REPENSAR O HUMOR DE FERNANDEZ DE LA VEGA
    VARIOS
    Unhas letras para CilistroMARÍA XESÚS VÁZQUEZ LOBEIRASO conxunto de estudos que se abordan neste monográfico de GRIAL que pecha o ano, comprende traballos de persoas que nos dedicamos á filosofía universitaria e, con máis ou menos fortuna, tamén á tarefa de pensar, ben que con tan escasa coma non indesexable repercusión fóra das nosas aulas e das nosas vidas. Hai tamén un cuart...
    Dispoñible

    13,50 €

  • GRIAL 243 (X.A.S.2024) DO CAOS A CONCORDIA. O DESAFIO DA CONVIVENCIA
    VARIOS
    Conflitos globais e locais. Da inseguridade internacional á cotidianidade ignoradaGrial PargaA serie de televisión británica Years and Years (2019) imaxina unha historia contemporánea atravesada por infinidade de conflitos. O grupo protagonista é unha familia ampla, desde unha bisavoa que non para de asombrarse coas novas tecnoloxías (pero que as usa) ata uns bisnetos que ansía...
    Dispoñible

    13,50 €

  • GRIAL 242 (A.M.X.2024) UNHA GALECIA MAGNA?
    VARIOS
    Ramón Villares:Na súa intervención no acto de investidura como doutor honoris causa pola Universidade de Santiago de Compostela (marzo de 2023), o filólogo portugués Ivo Castro evocou a figura dun dos seus mestres universitarios, Joseph Piel, profesor a quen, malia ser “tedesco” de nación, considerou “que é moito máis galego e portugués que alemán”. O motivo de traer a conto o ...
    Dispoñible

    13,50 €

  • GRIAL 238 (A.M.X.2023) 1963. O ANO DO PRODIXIO
    VARIOS
    Un triángulo para soster un país, por Francisco CastroEn 1963 comezaba a beatlemanía no mundo civilizado. Os anos 60 traíanlle unha nova esperanza ao mundo a través de novas estéticas, palabras urxentes (revolución, feminismo) e moito ruído e moitas melenas. O talo da liberdade medraba ceibo nun mundo que pasaba do branco e negro ao technicolor. Iso acontecía, insisto, no mundo...
    Dispoñible

    13,50 €

  • GRIAL 236 (O.N.D.2022)
    VARIOS
    A cultura galega ante os cambios educativos ...
    Dispoñible

    13,00 €

Outros libros do autor

  • NO LINDEIRO DO BOSQUE. A TRADUCION NOS PRIMEIROS ANOS DE GRIAL
    VARIOS
    Coa celebración do seu 75 aniversario, Editorial Galaxia recupera o espírito innovador que demostrou nas súas publicacións dende 1950, traendo ao lectorado de hoxe moitas destas obras que supuxeron unha renovación do mundo cultural galego e, por extensión, tamén da súa sociedade, grazas á Biblioteca 75 anos.O novo volume desta colección conmemorativa é No lindeiro do bosque, a ...
    Dispoñible

    21,50 €

  • DAR VOZ AO TEATRO GALEGO. O PREMIO CASTELAO DE TEATRO 1964-1967
    VARIOS
    Coa celebración do seu 75 aniversario, Editorial Galaxia recupera o espírito innovador que demostrou nas súas publicacións dende 1950, traendo ao lectorado de hoxe moitas destas obras que supuxeron unha renovación do mundo cultural galego e, por extensión, tamén da súa sociedade, grazas á Biblioteca 75 anos. O novo volume desta colección conmemorativa é Dar voz ao teatro galego...
    Dispoñible

    23,50 €

  • RECEITAS DE A VOLTAS CO PRATO, AS
    VARIOS
    Begoña, Estefanía, Merchi e Xulio forman un equipo sen igual!Reunidos ao redor dunha gran cociña, foi como xurdiu este libro que vos ofrecemos, cociñando e probando, algo espeluxados, como auténticos exploradores da gastronomía na procura do sabor definitivo.Este é o resultado dun amoroso cociñado en grupo, un belisco da nosa pequena gran vida sendo parte do programa da TVG A v...
    Dispoñible

    21,50 €

  • CANTIGUEIRO DE COMPOSTELA
    VARIOS
    O cancioneiro popular galego é unha creación colectiva, oral e normalmente anónima. Un dos alicerces da nosa Cultura —con maiúsculas, pois todo é cultura, malia que algúns diletantes aínda queiran poñer por enriba o creado en soidade sobre unha escribanía que as creacións do pobo entre cantos, viños e danzas. Esta recompilación é froito tamén dunha obra colectiva. Os escolmador...
    Dispoñible

    17,50 €

  • FIOS DE INFANTIL, OS (PREMIO MARTA MATA DE PEDAGOXIA 2016)
    VARIOS
    Traballo gañador do XXXVI Premio Marta Mata de Pedagoxía 2016. Esta edición contou coa colaboración da Xunta de Galicia, a través da Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria. Un libro que emociona, que achega o coñecemento e as experiencias de dúas mestras comprometidas coa calidade e a innovación educativas. As súas ideas brillantes, as reflexións cheas de ...
    Dispoñible

    17,60 €

  • CONTARONME UN CONTO MAL CONTADO. ONDE ESTABAN AS MULLERES NA HISTORIA ?
    VARIOS
    Ao longo dos séculos, os varóns foron tanto autores como protagonistas do relato histórico, e este monopolio desembocou nunha escaseza de referencias ao universo feminino, máis, cando se daban, amosaban unha serie de estereotipos que calaron profundamente na sociedade, probablemente porque contribuían a manter e fundamentar os piares da ideoloxía patriarcal imperante.Este traba...
    Dispoñible

    20,50 €